Thuiswerktips van Agile People

Thuiswerktips van Agile People

Veel mensen zijn niet gewend aan thuis werken, maar zitten door de corona-uitbraak ineens toch thuis. Om in tijden van COVID-19 toch succesvol thuis te werken delen wij graag onze tips!

    1. Kleed jezelf aan

    De verleiding is groot om in je joggingpak of in je pyjama achter je laptop te gaan zitten. Mijn aanpak is om iedere ochtend een douche te pakken en me daarna aan te kleden. Wat ik zeker niet doe is op de bank hangen. Ik werk aan de eettafel of aan mijn bureau op mijn werkkamer. Zo blijf ik zoveel als mogelijk in de werkmodus en zorg ik ervoor dat ik bereikbaar ben, ook voor een eventueel videogesprek.

    1. Zorg dat je bereikbaar bent voor kandidaten en relaties

    Zowel telefonisch maar ook via videobellen. Op dit moment missen de mensen het persoonlijke contact vanwege het Coronavirus. Er zijn diverse gratis apps om te kunnen videobellen. Communiceer duidelijk welke app, welk kanaal je gebruikt om te communiceren.
    Maar welke gratis apps zijn er:

    1. Whatsapp
    2. Skype
    3. Hangouts
    4. Google Duo
    5. Microsoft Teams

    Agile People werkt met Skype.

    1. Maak een planning voor jezelf en met je collega’s

    Maak aan het begin van de dag een planning met wat je gaat doen, een things to do list.

    Deze kun je natuurlijk al deels maken van taken die ontstaan van de dag(en) daarvoor. Zorg voor structuur voor jezelf. Doe de belangrijkste dingen van de dag eerst.

    Overleg regelmatig met je collega’s hoe je dingen met elkaar kunt oppakken. Doordat iedereen thuis werkt is de verbinding met elkaar stukken minder en is het goed regelmatig met elkaar een dagstart te hebben en af te stemmen hoe welke zaken er opgepakt kunnen worden. Welke kansen liggen er en hoe kunnen we zoeken efficiënt en effectief oppakken.

    1. Plan je pauzes in

    Je werkt misschien dan thuis, maar ook dan heb je pauze nodig. Thuis heb je vaak de neiging om door te gaan. Ik tenminste wel. Een loopje naar het koffiezetapparaat alleen is niet voldoende.  Zorg voor een goede lunch en dat de batterij weer voldoende is opgeladen. Neem hier echt even de tijd voor. Even een half uurtje voor jezelf. Desnoods met een broodje in de hand een blokje om lopen.

    1. Zorg dat je fit blijft

    Wat er vaak bij inschiet na een dag thuiswerken is het sporten. Daar heb je toch geen zin meer in aan het einde van de dag, na een lange dag thuiswerken. Sporten schiet er vaak bij in, en dat is echt heel jammer.  Plan vaste tijden in je agenda om te sporten. Sporten zorgt juist voor een heldere geest en geeft je energie.

    1. Maak duidelijke afspraken met je gezin

    Voor de kinderen thuis is dit alles een vreemde situatie. Iedereen ineens thuis, wat gebeurt er? Fijn dat jullie thuis zijn. Dit nodigt natuurlijk uit om leuke dingen met elkaar te gaan doen. Maar dat is een grote teleurstelling. Maak goede afspraken met de kinderen en eventueel je partner als deze ook thuis werkt, zodat je niet gestoord wordt.