Je personal brand ontwikkelen

Je personal brand ontwikkelen

 

Het werken aan je personal brand is relevanter dan ooit tevoren. De opmars van sociale media blijft doorgaan, waardoor werkgevers en recruiters een overvloed hebben aan keuzes wanneer ze op zoek zijn naar personeel. Uit onderzoek van Poll (2017) is gebleken dat 70% van de werkgevers en recruiters sociale media raadpleegt om potentiële kandidaten te screenen. Hetgeen dat ze hier zien, is medebepalend of je wel of geen uitnodiging krijgt voor een sollicitatiegesprek. De pandemie versterkt het belang van online aanwezigheid. Het internet is onze enige verbinding met anderen en dat zal naar verwachting ook zo blijven tot we het virus onder de duim kunnen krijgen. Werkgevers en recruiters gaan daarom online op zoek naar nieuw personeel. Door je eigen personal brand te ontwikkelen, kun je jezelf onderscheidend positioneren en presenteren.  Wanneer je merk online sterker staat dan hoe anderen dat hebben staan, creëer je concurrentievoordeel waardoor de kans op een baan in deze moeilijke tijd toeneemt.

 

Wanneer zet je personal branding in?

Het is in principe voor iedereen interessant om personal branding in te zetten. Mocht je tevreden zijn met de baan die je hebt, kan personal branding helpen om promotie te maken binnen het bedrijf. Zelfs wanneer je nog geen stap op de arbeidsmarkt hebt gezet kan personal branding van toegevoegde waarde zijn. Je laat namelijk zien dat je actief bezig bent en je carrière serieus neemt. Maar personal branding kan ook helpen om focus te krijgen op je carrière wanneer je dit nog niet hebt. Door stil te staan bij wie je bent en waar je voor staat, kun je een goed beeld krijgen bij wat je wil bereiken en welke stappen daarvoor nodig.

 

Jouw personal brand

Het ontwikkelen van je personal brand moet op een authentieke manier gebeuren. Dit betekent dat je moet werken vanuit je persoonlijkheid, waarvoor je over de nodige zelfkennis moet beschikken. Wie ben je en waar sta je voor? De onderstaande vragen kunnen helpen je zelfkennis te vergroten. Probeer deze vragen uitgebreid te beantwoorden om tot de kern te komen. Je kunt overwegen de onderstaande vragen aan personen in jouw omgeving voor te leggen. Dit kan namelijk tot andere waardevolle inzichten leiden.

Je zelfkennis kan ook aan de hand van andere methodes achterhaald worden. Zo kan een persoonlijke SWOT-analyse helpen je sterke en zwakken punten in kaart te brengen. Zaken die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld je ervaring, kennis of vaardigheden. Je kijkt in deze methode ook naar kansen en bedreigingen binnen je sector, zoals economie, reorganisatie of werk dat naar lageloonlanden verplaatst. Wanneer je de SWOT-analyse hebt ingevuld, kun je verbanden leggen. Hoe kun je zwakke punten compenseren en hoe kan je sterke punten goed benutten? Een andere methode is de Golden Circle van Simon Sinek. Dit model bestaat uit drie cirkels (wat, waarom en hoe) waarbij je van binnen naar buiten werkt. Je kunt met deze methode achterhalen waarom je doet wat je doet. Het gaat hierbij niet om het verdienen van geld, maar waar je in gelooft.

  • Welke persoonlijke eigenschappen en vaardigheden bezit je?
  • Welke opleiding of wat voor werk doe je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waar haal je voldoening uit?
  • Waar liggen je talenten?
  • Wat maakt je uniek?
  • Waar ben je het meest trots op?
  • Waarom wil je personal branding inzetten?
  • Waarover kun jij je opwinden?
  • Wat zou je willen bijdragen om dit op te lossen?
  • Wie bewonder je en waarom?
  • Wat heb je nodig om jezelf te kunnen ontwikkelen?
  • Hoe ervaren anderen jou?
  • Hoe wil je dat anderen je zien?
  • Wat zijn je (levens)doelen en motivaties?
  • Bij wat voor soort organisatie wil je werken?

 

Identiteit vaststellen

De volgende stap is het vastleggen van de antwoorden in kernwaarden, een missie en een visie. Waarschijnlijk staan je kernwaarden grotendeels al tussen de antwoorden. Ga nogmaals na of deze kernwaarden bij je passen en maak een selectie van maximaal vijf kernwaarden. Formuleer vervolgens een visie, een persoonlijke droom die voortkomt uit de vraag wat je wil bereiken. Je visie komt vaak voort uit een ervaring of een mening die je ergens over hebt. Het opstellen van een visie kan moeilijk zijn wanneer je weinig werkervaring hebt. Je zou in dat geval een hypothetische visie kunnen opstellen, die je kunt bijslijpen aan de hand van de ervaring die je opdoet. Probeer je visie in enkele zinnen op papier te zetten. Het kan helpen om de zin te beginnen met ik geloof dat… of ik vind dat…. De volgende stap is het formuleren van de missie waarin je vaststelt wat je doet, hoe je dat doet en waarom jij van toegevoegde waarde bent. De missie is wat je vandaag de dag doet en draagt bij aan het bereiken van de visie.

Steve Jobs had voor de oprichting van zijn bedrijf Apple als visie om geavanceerde technologie toegankelijk te maken voor de massa. Deze technologie was vroeger voor de meeste mensen niet toegankelijk. Een ander goed voorbeeld is de oprichting van Young Capital. Hugo de Koning en Rogier Thewessen hadden bij de oprichting als visie dat je als student online toegankelijk een bijbaantje moet kunnen vinden.

 

Huisstijl

Een personal brand heeft net als ieder ander merk een huisstijl nodig. Dit is kort gezegd de verpakking van wie je bent. Je kunt jezelf op dit gebied onderscheiden, want een visueel aantrekkelijk profiel krijgt meer aandacht dan een standaard profiel. Maar onthoudt dat de inhoud van de verpakking goed moet zijn, anders verkoop je gebakken lucht. Denk goed na over wat je wil uitstralen en hoe dit aansluit op je identiteit. Je visuele uitstraling moet overeenkomen met waar je voor staat. Het ligt voor een accountant bijvoorbeeld niet voor de hand om een roze logo te hebben. Het kan helpen om hiervoor eerst een moodboard te maken.

Je huisstijl begint bij een logo, waar je de identiteit vertaald naar beeld. Een logo bestaat uit een woord- en/of beeldmerk. Binnen personal branding is een woordlogo vaak voldoende waarbij een herkenbaar lettertype van belang is. Lettertypes zijn er in verschillende vormen met ieder een andere uitstraling. Het gekozen lettertype moet herkenbaar zijn, leesbaar zijn en aansluiten op wat je wilt uitstralen. Daarna kun je met kleuren kijken of je het logo kan versterken. Kleuren hebben een psychologische werking en roepen een bepaald gevoel op. De werking achter de psychologie van kleuren is complex, maar de algemene betekenis per kleur staat redelijk vast.

 

Algemene betekenis kleuren

Rood: Deze kleur wordt vaak als een negatieve kleur gezien en wordt geassocieerd met gevaar, woede, strijd en agressie. In de praktijk zien we dit bijvoorbeeld terug in verkeersborden. Maar rood kent ook zijn positieve kanten en kan ook gezien worden als een kleur die je hart sneller laat kloppen en brengt mensen in beweging. Rood staat ook voor kracht, passie, liefde en warmte.

Oranje: Oranje is een zachtere kleur omdat het een combinatie van rood en geel is. Dit voorkomt ook een groot deel van de negatieve associaties die rood heeft. De kleur staat voor plezier, energie, motivatie en warmte. De negatieve associaties van oranje zijn arrogantie en een overvloed aan trots.

Groen: Groen kent alleen maar positieve associaties. In de praktijk wordt groen vaak gebruikt om duurzaam over te komen. Deze kleur staat voor natuur, gezondheid, welvaart en vernieuwing.

Blauw: Bedrijven en organisaties die betrouwbaarheid willen uitstralen gebruiken de kleur blauw. Het straalt ook kalmte, ambitie en intelligentie uit. Negatieve associaties van deze kleur zijn arrogantie en angst.

Paars: Wanneer je rijkdom en luxe wilt uitstralen is paars een goede keuze. Deze kleur wordt ook geassocieerd met kwaliteit en mysterie. Maar paars is ook een kleur die geassocieerd wordt met dood en hiernamaals.

Roze: Roze is een kleur die vooral als vrouwelijk wordt geassocieerd. Daarnaast staat deze kleur voor zachtheid, passie, zoetheid en vrolijkheid. Maar het zoetige kan ook verkeerd vallen en als te simpel worden gezien.

Bruin: Door geel, rood en blauw te combineren komen we bij bruin. Deze kleur wordt geassocieerd met natuur, aarde, duurzaamheid en robuustheid. Het natuurlijke kan ook verkeerd worden gezien omdat het geassocieerd wordt met modder.

Wit: Wit is neutraal en is daarom misschien wel het meest perfect. Het staat voor vrede en positiviteit. Het heeft net als groen vrijwel geen negatieve betekenissen, enkel rouw en ziekenhuis zijn negatieve associaties.

Zwart: In onze taal zien we vaak dat zwart een negatieve kleur is. Denk maar eens aan zwarte bladzijde of zwarte dag. Deze kleur wordt daarom ook geassocieerd met drama en negativiteit. Maar zwart heeft ook zo zijn goede kanten omdat het staat voor professionaliteit, tijdloosheid, elegantie, moderniteit en rijkdom.

Grijs: Grijs is een neutrale kleur die goed te combineren is met andere kleuren. Het staat voor veiligheid, stijl, rust, neutraliteit en betrouwbaarheid. Negatieve associaties zijn er in mindere mate, want op dat gebied staat deze kleur alleen voor verveling, saaiheid en stof.

 

Algemene betekenis lettertypes

Serif lettertype: Wat kenmerkend is voor deze stijl is dat ze een wat eleganter uiterlijk hebben. Associaties die vaak aan deze stijl gekoppeld worden zijn schoonheid en traditie. Een bekend voorbeeld van een bedrijf dat in het logo een serif lettertype gebruikt is Mercedes.

Sans Serif letterytpe: De sans serif stijl heeft een informelere en meer moderne uitstraling. Het wordt gezien als een minimalistische stijl die krachtig is. Deze stijl wordt de laatste jaren vaak gebruikt. Onder andere Facebook en Google gebruiken deze stijl in hun logo.

Dikte: Naast de stijl speelt ook de dikte een grote rol in de psychologie achter lettertypes. Vaak worden lichtere lettertypes gebruikt door merken die wat zachter en vrouwelijker zijn. Stijl speelt hier vaak wel een belangrijkere rol in. Dit zien we in de praktijk bijvoorbeeld terug bij Hunkemöller. Dikgedrukte lettertypes worden als sterk gezien en meer geassocieerd met kracht en mannelijkheid. Diesel is een voorbeeld van een bedrijf die gekozen heeft voor een dikgedrukt lettertype om mannelijk over te komen/

Hoofdletters of kleine letters: We komen dagelijks vaak in aanraking met kleine letters waardoor onze hersenen hieraan gewend zijn. Dit heeft als gevolg dat kleine letters als vertrouwelijk en vriendelijk worden gezien. Vaak worden hoofdletters gebruikt om aandacht te trekken, te waarschuwen of autoriteit uit te stralen. In de praktijk zien we kleine letters bijvoorbeeld terug bij Facebook en hoofdletters bij Diesel.

Leesbaarheid: Er zijn tal van factoren die invloed hebben op de leesbaarheid van een lettertype. Zo is de grootte bijvoorbeeld enorm belangrijk. Hoe groter de tekst, hoe sneller iemand de tekst kan lezen. Uit onderzoek van Sommer en Schacht (2012) blijkt dat een groter lettertype zorgt voor een sterkere band bij de doelgroep. Maar ook de afstand tussen de letters is een factor die invloed heeft op de leesbaarheid. Daarnaast moet je letten op het contrast tussen de tekst en de achtergrond.

 

Communicatie

Het uitdragen van je persoonlijke verhaal is een belangrijk onderdeel binnen personal branding. Wanneer je dit niet op de juiste manier doet, kan de ontvanger een verkeerd beeld krijgen dat niet overeenkomt met wie je daadwerkelijk bent. Dit betekent dat je anders overkomt en een ander imago krijgt dan je eigenlijk zou willen. Je kunt dit voorkomen door je kernwaarden uit te dragen in je communicatie. Om een boodschap te kunnen communiceren heb je een kanaal nodig. Denk na over welke kanalen je boodschap het beste overbrengen. Je uiteraard sociale media gebruiken, maar je zou bijvoorbeeld ook een website of podcast kunnen maken.

Het gebruiken van sociale media is in de digitale wereld van nu verstandig. Zorg dat je op ieder platform een consistent en herkenbaar profiel hebt. Je kunt dit doen door overal dezelfde profielfoto, kleuren en lettertypes te gebruiken. Binnen personal branding zijn LinkedIn, Instagram en Twitter de meest gebruikte platformen. Het gaat op sociale media om berichten van kwaliteit. Ze moeten van toegevoegde waarde zijn voor je volgers, wat alles te maken heeft met content marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij je inspeelt op de behoefte van je volgers en niet direct je product of dienst promoot. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een E-Book of een blog waarmee je kennis deelt. Vertel niet alleen over je successen maar vooral ook over welke tegenslagen je hebt overwinnen. Het delen van je successen laat zien dat je actief bezig bent om je doelen te bepalen en kan inspirerend zijn, maar tegenslagen laten zien dat je authentiek bent als persoon.